Listopad 2024
Den bezpečnosti
Kamil Procházka
Dny bezpečnosti představují příležitost představit zaměstnancům firemní představu o bezpečnosti práci. Obvykle však zůstane u zbožných přání. Občas může přijít zázrak...
Světový den bezpečnosti připadá na 28. dubna. Jako korporátní bezpečák budete vystaveni potřebě něco v tento den podniknout. Uspořádat něco úžasného, na co budou řadoví zaměstnanci i vedoucí firmy celý zbytek roku vzpomínat. Někde dostanete přesné zadání a jinde Vám nechají volnou ruku. Pojďme si ukázat, jak ke dni bezpečnosti můžeme přistupovat.
nemám na to čas
Dost často se stává, že na plánování dne bezpečnosti nemá nikdo čas a proto se to hodí na bezpečáka. Dává to smysl. Ten člověk beztak zase nic produktivního nedělá.
Taky se stává, že jako bezpečák získáte od kolegů/nadřízených/korporátu plno báječných nápadů, co na den bezpečnosti podniknout, ale veškerou realizaci nechají na Vás. To je dost frustrující. Navíc nápady se mohou zdát dost odtržené od reality.
CO S TÍM?
Firmy, které to myslí s dnem bezpečnosti práce opravdu vážně poznáte podle toho, že v tento den připraví pro zaměstnance bohatý program. Omezí nebo dokonce zastaví výrobu a zaměstnanci si mohou vyzkoušet plno nových věcí. Mezi evergreeny patří např.: měření podkožního tuku, vyšetření znamének, měření zraku, a plno dalších zdravotních diagnostik, které lze provést přímo na pracovišti. Mohou probíhat workshopy na téma ergonomie, ukázky OOPP nebo specificky zaměřené kontroly. Můžete si objednat atrakce jako například brýle, které simulují opilost, řidičský trenažér a plno dalších aktivit.
Momentálně s Vítem uvažujeme, že bychom na toto téma mohli udělat celodenní školení, kde bychom mohli probrat a představit zajímavé atrakce vhodné pro tento den. Ať pro inspiraci nebo pro navázání zajímavých vztahů s lidmi, kteří by se chtěli Vašeho dne bezpečnosti účastnit.
TAKHLE TO DĚLAJÍ VŠICHNI
Uvolníte zaměstnance z práce, objednáte firmy, které zařídí bezva program a necháte zaměstnance, aby si vyzkoušeli, co je zajímá. To zní jako skvělý nápad a myslím, že s tím uděláte plno parády. Chce to jen obvolat pár firem a vše domluvit. Ale má to jeden háček. Pokud chcete mít den bezpečnosti 28. dubna, pravděpodobně nebudete jediní. Všechny prima atrakce už budou rozebrané a Vám zůstanou oči pro pláč. Neklesejte na mysli. Ještě existuje náhradní řešení, které strčí do kapsy všechno ostatní.
UDĚLEJTE TO JAKO JÁ
Jako kororátní krysa se dni bezpečnosti nevyhnete. Ani mě to neminulo. A musím se pochlubit. V jedné nejmenované firmě se nám podařilo udělat něco úžasného. A v jiné se nám to podařilo zopakovat s ještě větším úspěchem. Bez atrakcí. Čtěte dál.
Vycházeli jsme z několika předpokladů. Lidé si chtějí hrát. Lidé se chtějí zábavnou formou něco dozvědět. Lidé chtějí soutěžit. Lidé chtějí mít společné zážitky. A hlavně:
Lidé ve fabrikách často pracují na konkrétním místě, které znají velice dobře. Ostatní pracoviště neznají vůbec a nebo jen velmi málo. Dost mě překvapilo, že po 20 letech ve firmě znala paní jen své vlastní pracoviště. Nevěřili byste jak byla ráda, když se mohla podívat na všechna ostatní.
Zaměstnance držíme na jednom pracovišti, aby se jim nic nestalo. Někteří  navštěvují jiná pracoviště i přes zákazy. Možná není od věci jim ostatní pracoviště občas ukázat - hotová exkurze.
Tohle všechno se nám podařilo dát dohromady. Byla to soutěž, chodilo se po celé fabrice, plnily se úkoly, získavaly se znalosti nenásilnou formou. Zopakovali jsme si nejdůležitější pravidla BOZP. Nakonec si to užili úplně všichni - i když se toho na začátku strašně báli. Jako bonus se o hodně zlepšil vztah mezi zaměstnanci a vedoucími. Nikdy nezapomenu, když mi paní řidička VZV po akci řekla:
Ten potetovaný, co se pořád mračí byl na stanovišti docela fajn. Byla s ním legrace. Nikdy bych to do něho neřekla
CO JE POTŘEBA
Neobejdete se bez: zapálených vedoucích pracovníků, bez vyloučení provozu aspoň na jednu směnu, zaměstnanců, někoho, kdo to celé zorganizuje (asi bezpečák).
JAK TO PROBÍHALO
V první řadě: přípravy byly docela náročné. Naplánovat celou akci nebylo jednoduché. Pokaždé bylo potřeba naplánovat akci pro cca 300 lidé a to už považuji za dav. Ve chvíli kdy máte dobrý plán, Vás nemůže nic zastavit. Ten náš vypadal následovně:
Nebudu lhát. Přípravou strávíte asi několik dní. Jen vytvořit plány, aby se na jedno stanovišti nesešlo více skupin, zabere spoustu času. Když uděláte chybu, bude to ostuda. Taky jsem se toho bál.
seznam stanovišť
seznam aktivit na stanovištích
rozdělení zaměstnanců do skupin
itinerář s mapou pro každou skupinu
čas začátku a konce a naplánovaná každá minuta pro každou skupinu
(jako bonus jsme stihli i oběd a požární poplach)
KOUZLO
Aby to celé fungovalo, je potřeba několik kouzelných ingrediencí. Bez nich to sice půjde realizovat, ale nebude to ono. Tou první a nejdůležitější je toto: vedoucí stanovišť = vedoucí zaměstnanci. Nevěřili byste, jak zaměstnanci reagují na ředitele nebo manažera, který vede soutěžní stanoviště. Potká se se všemi zaměstnanci. Vznikají vtipné situace. Možná se Vám to nezdá jako nic extra, ale Vaši zaměstnanci to ocení. 
Druhá kouzelná ingredience: zábavná a poučná stanoviště. Musíte vymyslet super aktivity. My jich máme vymyšlených opravdu hodně. Mezi ty nejlepší patří pantomima/kreslení. Připravte seznam slov, které se týkají BOZP a PO. Zaměřte se na výrazy, které se snažíte zaměstnancům prodávat (skoronehody, absenční úrazy, úniková cesta - je jich plno) a nechejte jednoho zaměstnance ze skupiny kreslit/předvádět a ostatní hádat. Nevěřili byste kolik z toho může být zábavy. Když lidé musí přemýšlet, snadněji si věci zapamatují. Slovo skoronehoda můžete vysvětlovat 2 roky a nikdo nebude vědět. Ale zkuste ho dát do kreslící soutěže na den bezpečnosti a znají ho všichni.
takto lze nakreslit požární ochranu
Třetí kouzelná ingredience: musí to být celé soutěž - mějte připravené ceny a bodový systém - ideálně on-line.
Čtvrtá kouzelná ingredience: pořád se chodí. Zaměstnanci se nikde nezdrží déle než 10 minut. Pořád se něco děje. Nikdo neví, co přesně bude na dalším stanovišti.
OBAVY
Pokaždé vznikají obavy. Asi už Vás taky něco napadlo. Třeba. Jak rozdělíme 300 zaměstnanců do skupin po 20 lidech. Musíme to hodit na papír - to půjde. Musíme jim to nějak říct a donutit je se rozdělit. I když se toho vždycky všichni moc báli, nikdy to nebyl problém. I když o svých zaměstnancích nemáte valné mínění, dokážou to. Vždy se to povedlo.
Rád zaměstnancům rozdělování do skupin ztěžuji. Vedoucí jsou nervózní, že se to nestihne. Věčně zaměstnance podceňují. Minule jsme si na to dali 45 minut a stihli jsme to za 5 minut. A pak jsme nevěděli, co budeme těch 40 minut dělat.
Druhá obava: zaměstnanci se nezvládnou přesouvat mezi stanovištěmi. Toho se taky všichni bojí. Že na jejich stanoviště skupina nestihne přijít včas. Nebo zabloudí. To se taky nikdy nestalo. Když to dobře připravíte, nemusíte se bát. Zaměstnanci to zvládnou.
Třetí obava: lidi se nebudou bavit a nebudou se snažit. To se taky nikdy nestalo. Když se soutěží, všichni se snaží. Dostala se ke mě příhoda, kdy prý jeden člověk vypadal znuděně a moc se nesnažil. Dlouho mu to nevydrželo. Soutěž si ho získala.
Ještě ráno v den bezpečnosti jsou všichni vedoucí zaměstnanci jako na trní. Ale vše se změní k lepšímu, jakmile k nim na stanoviště dojde první zaměstnanec 
VÝSLEDEK
Všichni si to vždycky užijou. Kupodivu, a hlavně vedoucí/manažeři/ředitel, kteří fungují jako vedoucí stanovišť. Je to šance, jak nenásilně budovat vztah mezi zaměstnanci a vedoucími. Když objednáte všechny ty atrakce, tak se lidi možná pobaví, ale Váš team to nikam neposune. Vedoucí se toho níjak aktivně neúčastní.
BONUS
Můžete u toho udělat školní BOZP a PO. Když si s programem pohrajete, tak se vedle stanovišť (cca 10 min) dá zařadit delší blok pro více skupin na delší čas.
Pokud Vás to zaujalo a chtěli byste, abychom Vám s organizací prvního ročníku pomohli, obraťte se na nás. Myslím, že to zvládnete i sami, ale pokud máte obavy, rádi Vám první ročník pomůžeme zorganizovat - zorganizovat!!! Na stanovištích musíte mít své vlastní vedoucí, jinak celá ta chemie nebude fungovat.
My Vám pomůžeme naplánovat celý chod, vymyslíme aktivity na stanoviště a připravíme podpůrné materiály - ale veškerou zábavu na stanovištích se zaměstnanci si užijete jen Vy.
O jednom dni bezpečnosti jsem napsal na LinkedIn 
chci to vidět ->
307P
komunita
pro bezpečáky
potkejme se
konference@307P.cz
kontakt
vít hofman
zakladatel
+420 730 732 751
LinkedIn
konference@307P.cz
kamil procházka
zakladatel
+420 605 106 050
LinkedIn
konference@307P.cz
bookmarklist