Kontrolu na pracovišti umí udělat kde-kdo. Proto necháváme kontroly dělat kde-koho. Ani bezpečákům nikdo neřekl, jak mají kontroly dělat. A možná proto to podle toho vypadá.
Měl jsem výjimečnou příležitost pracovat ve firmě, která na tom byla, co se týče bezpečnosti, práce opravdu špatně. Všiml jsem si 2 zajímavých věcí.
Tou první byla externí firma, která jednou za měsíc přijela a udělala kontrolu BOZP a PO. Z každé kontroly poslala zápis. Ty kontroly měly trvat 4 hodiny, ale postupem času se z toho staly 2 hodiny. V zápisech se objevovaly věci jako: chybějící bezpečnostní cedulka, volně ložená paleta nebo nepoužití brýlí při tlakovém čištění vodou. Ve firmě, která na tom byla opravdu špatně. Chybějící bezepčnostní cedulka je to poslední, co mě zajímá. Tedy pokud má fabrika opravdové problémy v oblasti bezpečnosti práce.
Tou druhou zajímavou věcí byla každoroční hloubková kontrola jiného externího bezpečáka. Jednalo se o velmi zkušeného bezpečáka. Měl jsem to štěstí a potkal jsem ho na druhé, opakované kontrole po roce. Ta kontrola trvala týden. Nic zásadního se nenašlo - kromě nedostatků z minula. Tedy poradil jsem mu pár nových věcí, aby ta zpráva trochu vypadala - bylo mi ho líto (nemohl nic nového najít). Možná se trochu zastyděl, asi mu to za ty peníze bylo blbé (nedivím se), ale poslední den udělal scénu. Našel podle mě marginální problém a udělal z něj to nejhorší, co kdy viděl. Selhání bezpečáka a celého vedení. Asi ego. Aby ukázal, že taky něco našel. Akorát mu unikly docela zásadní věci - ani nemůžu psát jaké, protože by to byla veliká ostuda.
zásadní problémy
Při kontrolách nás ovlivňují 2 problémy. Jednomu říkáme provozní slepota - přestává nám vadit to, co vidíme denně, i když to pro fabriku může představovat značný problém. Proto občas chceme pohled z venku - kontroly z korporátu/OIP/ISO. A pak máme ještě jeden, mnohem větší problém.
Moc toho nevidíte. Buď vidíte dav a uniká Vám 100 tváří nebo vidíte jednu tvář a uniká Vám dav a 99 tváří.
Problém s pozorností skoro nikdo neřeší. Tedy řešili ho na Harvardu a zjistili, že pokud dáte člověku úkol, tak se soustředí pouze na ten jeden úkol a nevidí nic jiného. Pozornost je extrémně omezená. Vidíte jen omezenou část světa a nic jiného prakticky nevidíme. Můžete sledovat celek nebo jeden detail. Pokud sledujete jeden detail, všechny ostatní detaily Vám unikají, včetně celku. Ale pokud sledujete celek, nevidíte žádný detail. Stoupněte si před stovku lidí a zkuste se každému z nich podívat do tváře. Buď vidíte dav, nebo jednu ze sta tváří. Všechno ostatní Vám uniká.
Studie z Harvardu. Co více si člověk může přát. Pokud si chcete vyzkoušet, součástí studie bylo toto video. Cílem je spočítat přihrávky basketbalovým balónem.
Pro ty, kterým první video nestačilo, natočili i druhé video. Tady máte taky počítat přihrávky. Kdo si myslí, že to podruhé spočítá lépe, bude nešťastný.
A tady osobně vidím problém externího bezpečáka. Vidí jen ty svoje věci. Ty věci, které kontroluje všude. Možná má kontrolní seznam, ale v něm určitě nemá všechno. Vždycky na něco zapomene. Možná ani ten seznam nestihne projít. A nakonec zjistí, že ve všech firmách nachází ty samé věci. Všímá si pořád těch samých problémů. A bohužel, každá firma má své specifické problémy. Některé se opakují všude, ale některé ne. To mohou být ty nejhorší. Otázka zní, jak to udělat, abychom přišli na ty opravdové problémy.
opravdové problémy
Bohužel máme zažitý systém jak hledat problémy na provoze. Používáme několik typů auditů, aby nám nic neuniklo, ale dalo by se to shrnout jako:
jdeme na provoz a čekáme až někdo udělá chybu
chodíme po provoze a hledáme do očí bijící závady - jiné ani najít nemůžeme.
Tohle přinese výsledky poprvé, ale pak to začne jaksi stagnovat. Tak najmeme externí experty, kteří udělají to samé co my, akorát se u toho dívají na jiné detaily. A většinou jim ty důležité věci taky uniknou.
oblíbený příklad
Mám na to svůj oblíbený příklad. Firma školí zaměstance. Důvod jasný. Chce to zákon a kdyby se něco stalo, tak budeme záznamy ukazovat OIP. Když udělám kontrolu školení, tak zjistím, že školení se dělá, prezenční listiny existují a dokonce najdu i listiny z předchozího roku. Vypadá to dobře. Na první pohled. Ale prošlo by to při kontrole po závažném úrazu? NE.
Abych si byl jistý, že jsou školení v pořádku, musel jsem na tom strávit asi týden v kuse. S vedoucími jsem prošel každého zaměstnance, abychom společně určili, jaké máme požadavky na školení jednotlivých zaměstnanců. Pak jsme se podívali do prezenčních listin a s hrůzou jsme zjistili, že nám chybí udělat 400 školení. Nejvtipnější na tom bylo, že externí expert (neuměl česky) mi tvrdil, že 400 chybějících školení není problém, že se to stává - to byl opravdový odborník.
400 chybějících školení u 300 lidí není problém. To je přeci marginálie.
Na první pohled to vypadalo dobře. Školení se dělají. Není problém. Tím se nechci vytahovat. Tím chci říct, že odhalení problému vyžadovalo týden práce. Týden úsilí člověka s 15 lety zkušeností, který v tu dobu nemohl dělat svou práci.
Asi už tušíte, že to nebude jednoduché. Držet se zajetých kolejí stačit nebude a bude to chtít jiný přístup. Je to na delší povídání, ale kostce by se to dalo shrnout asi takto. Ty problémy dokážeme docela jednoduše odhalit sami. Pokud máme aspoň základní znalosti, zvládneme to.
Na ŘEŠENÍ nalezených problémů pravděpodobně budeme potřebovat externí pomoc, ale najít je dokážeme sami. Pokud pracujete ve firmě o 300 lidech, máte 300 párů očí, které ty problémy denně vidí. 300 očí, které může vidět 300 detailů. Těch detailů, které Vy vidět nemůžete.
Obvykle se jen stačí zeptat. V nejbližší době bych o této problematice chtěl natočit video. Dozvíte se v něm, jak přesně postupovat, pokud chcete vědět, jaké problémy trápí Vaší fabriku. Možná budete překvapeni jak je to jednoduché. Až triviální. Ale určitě to není snadné.
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.